П`ятниця, 2024-03-29, 9:47 AM
 
Андрій Бондаренко
Персональний сайт

» Навігація
» Посилання
Блог на Wordpress.com
"Композитор" - проект Півтона Безвухого
Головна » Статті » Тези доповідей

До проблеми термінології у класифікації популярної музики за жанрами, стилями та напрямками

Андрій Бондаренко

«До проблеми термінології у класифікації популярної музики за жанрами, стилями та напрямками»

Класифікації популярної музики на сучасному етапі характеризується наявністю плутанини і безпорядку. Аналіз джерел, як україномовних, так і іншомовних (в т.ч. російсько- та англо-мовних) показує, що одні й ті самі явища в одних джерелах називаються стилями, а в інших – жанрами.

Попри те, що в радянському музикознавстві, традиції якого продовжує і сучасне українське музикознавство, поняття жанру і стилю були достатньо детально розроблені рядом музикознавців (насамперед відмітимо останню роботи Назайкінського[1]), ці поняття розглядалися переважно у площині академічної музики, тоді як популярна музика, особливо західна, з певних причин залишалася поза увагою музикознавців.

Що стосується західного музикознавства, то західна термінологія сильно відрізняється від пострадянської,  зокрема музикознавець Пітер Ван дер Мевр у роботі, присвяченій популярній музиці 20 століття[2] визначає поняття жанру і стилю фактично як тотожні, що на нашу думку неприйнятно у світлі традицій вітчизняної школи.

Спираючись на надбання вітчизняної школи проаналізуємо явища популярної музики з позицій жанрових і стильових визначень і проведемо паралелі з категоризацією академічної музики. Так, серед особливостей, що дозволяють категоризувати сучасну популярну музики ми бачимо насамперед наступні:

- інструментальний склад та роль інструментів в ансамблі – є переважно жанровою характеристикою;

-  «звучання» (т.зв. «саунд»), яке вбирає в себе комплекс виразних засобів, такі як особливості виконавства, динаміка, тембр, організація музичної фактури – є переважно стильовою характеристикою;

- особливості гармонізації, формоутворення, ритміки – також є переважно стильовою характеристикою;

-  немузичні особливості, наприклад тематика текстів пісень, особливості оформлення концертів або альбомів, а також особливості побутування – є жанровою характеристикою.

Разом з тим до класифікації додається і суто маркетингова складова, коли визначення приналежності до тієї чи іншої категорії здійснюється з комерційних мотивів.

Підбиваючи підсумки, зазначимо наступне. Класифікацію популярної музики важко звести до якогось одного чинника. Проведення паралелей з академічними жанрами та стилями в багатьох випадках також сильно утруднено. Тому використання термінів «жанр» чи «стиль» для класифікації виглядає неприйнятним, натомість слід віддати перевагу більш нейтральному терміну. Таким терміном може бути «музичний напрямок» та «музична течія», які вже застосовувалися в музикознавчій літературі, в різних контекстах. Іншим варіантом може бути пряме запозичення з польської мови – «музичний ґатунок», яке є звичним для західноукраїнського середовища, хоча може викликати не зовсім бажані асоціації з оціночним значенням цього слова. 


[1]Е.В.Назайкинский - Стиль и жанр в музыке - М., 2003
[2]Peter van der Merwe Origins of the Popular Style: The Antecedents of Twentieth-Century Popular Music. Oxford: Clarendon Press. ISBN 0-19-316121-4.
Категорія: Тези доповідей | Додав: paleozavr (2010-12-12) | Автор: Андрій Бондаренко
Переглядів: 2111 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук

Категорії розділу
Мої статті [7]
Тези доповідей [5]
Архів [1]
Анонси, афіші і т.д.

© Андрій Бондаренко, 2024