Неділя, 2017-04-23, 2:46 PM
 
Андрій Бондаренко
Персональний сайт

» Навігація
» Посилання
Блог на Wordpress.com
"Композитор" - проект Півтона Безвухого
Головна » Статті » Тези доповідей

Класифікація сучасних музичних напрямків у розрізі Інтернет-культури.

КЛАСИФІКАЦІЯ СУЧАСНИХ МУЗИЧНИХ НАПРЯМКІВ

У РОЗРІЗІ ІНТЕРНЕТ-КУЛЬТУРИ.

Раніше ми вже відмічали, що класифікація сучасної популярної музики за стилями і жанрами характеризується плутаниною в термінології – одні й ті самі явища в одних джерелах називаються стилями, в інших – жанрами [1]. Спробуємо проаналізувати, наскільки однозначною є класифікація самих музичних явищ  у різних впливових Інтернет-джерелах, таких як багатомовна енциклопедія Вікіпедія, база даних «Allmusic» та ряд Інтернет-крамниць.

Зазначимо, що в усіх випадках категоризація не є плодом глибокого музикознавчого дослідження – з одного боку через брак таких досліджень, з іншого боку – через характер поставленої мети. Очевидно, Інтернет-крамниці мають на меті облегшити пошук музики для потенційних покупців – пересічних меломанів, тому головним чинником класифікації тут буде їх інтуїтивне сприйняття.  Що стосується Вікіпедії, то її категоризація складається зусиллями окремих її дописувачів, серед яких обмаль професійних музикантів, тому основним чинником її категоризації також виступає інтуїтивне сприйняття меломана, хоча колективність роботи тут спричиняє більшу її розгалуженість і більшу суперечливість.

Результати проведеного нами аналізу засвідчують наступне. Усі зазначені джерела співпадають у виділенні в окремий «жанр» так званої «класичної музики», до якої потрапляє уся європейська музика минулих століть і академічна музика останнього століття. У класифікації популярної музики джерела демонструють розбіжність вже при формуванні категорій першого рівня. Так, наприклад, Англійська вікіпедія (категорія «Musical subgenres by genre») виділяє 26 категорій, база даних «Allmusic» – 10,  Інтернет-радіо «Last.fm» – 21,  крамниці «Amazon» – 23, «Ozon.ru» - 5, «Umka.com.ua» –  6, «Allegro.pl» – 21 (при підрахунку враховані лише категорії, що безпосередньо стосуються класифікації популярної музики за напрямками). 

В більшості випадків в окрему категорію виділяється джаз, поп-музика, рок-музика, електронна музика і етнічна музика (worldmusic), хоча наповнення цих категорій може відрізнятися, зокрема Allmusic поєднує в одній категорії рок- і поп-музику, а Ozon.ru та Umka.com.ua поєднують рок і альтернативну музику. В західних джерелах спостерігаємо глибше подрібнення категорій головним чином за рахунок музичних напрямків американського походження, частково вони відповідають категоріям нагород премії Ґреммі – це категорії музики кантрі, реґґі, репу, латиноамериканської і так званої «альтернативної» музики. Окремо слід згадати «змішані» напрямки (fusion) – як у Вікіпедії, так і на багатьох комерційних сайтах, вони одночасно входять у дві чи навіть більше категорій, наприклад «блюз-рок» одночасно можна знайти в категоріях рок- і блюзової музики, а в Англійській вікіпедії паралельно існує категорія «змішані музичні жанри» (Fusion music genres).

Інколи одні й ті самі музичні твори можуть бути віднесені до різних категорій.  Наприклад,  останній компіляційний альбом Майкла Джексона «This Is It» база Allmusic віднесла до «жанру» ритм-енд-блюз та одночасно з тим до «стилів» данс-поп, сучасний поп-рок, соул, клубний данс. Англійська вікіпедія при описі цього альбому згадує також напрямки хіп-хоп, фанк і соул, хоча й не відносить до жодної з жанро-стильових категорій. Польський Allegro.pl відносить альбом просто до категорії «закордонної поп-музики», російський Ozon.ru – до категорії «джаз і блюз».

В якості підсумку висловимо наш погляд на перспективи музикознавства. Цілком очевидно, що ігнорувати Інтернет-культуру в оцінках сучасної музики науковець не може, а в більшості випадках за відсутністю авторитетніших джерел мусить на неї спиратися. Втім очевидно також, що й сліпо сприймати ту чи інші комерційну класифікацію не слід хоча би з огляду на певні розбіжності між ними. Натомість перспективи розвитку музикознавчої думки ми вбачаємо у дослідженні чинників, що обумовлюють стихійну класифікацію сучасної музики та уніфікації термінології.  

Література

Бондаренко А.І. До проблеми термінології у класифікації у класифікації популярної музики за жанрами, стилями і напрямками // Матеріали третьої науково-творчої конференції «Культурно-мистецьке середовище: творчість та технології» - К. 2009.

Стаття «Музика» // Українська Вікіпедія, версія від 13 жовтня 2010 – www.uk.wikipedia.org

 

Категорія: Тези доповідей | Додав: paleozavr (2011-02-01) | Автор: Андрій Бондаренко
Переглядів: 2587 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук

Категорії розділу
Мої статті [5]
Тези доповідей [3]
Архів [1]
Анонси, афіші і т.д.

© Андрій Бондаренко, 2017